Over Italauto
Italauto … een begrip voor de liefhebber van klassieke Italiaanse auto’s.
Het is ooit allemaal begonnen met één man, Kees van Stokkum, destijds werkzaam als chef werkplaats bij Kroymans, de Ferrari-importeur in Hilversum. In 1982 besluit Kees voor zichzelf te beginnen en gaat in een schuur in Achterveld aan de slag met onderhoud en reparatie van Italiaanse klassiekers. Al snel groeit dit eenmansbedrijf uit zijn jasje en daarom laat Kees een nieuw pand bouwen. Dit is tot op de dag van vandaag de plek waar Italauto gevestigd is.
In september 1992 voegt Jelle de Vries zich als 23-jarige monteur bij het team en doet in de loop der jaren veel ervaring op. Ruim 26 jaar later breekt een nieuwe fase aan: Jelle neemt het bedrijf over en mag zich sinds 1 januari 2019 eigenaar van Italauto noemen.
Bij Italauto werken we aan Ferrari’s, Maserati’s, Alfa Romeo’s en andere Italiaanse exoten. In de zomermaanden houden we ons voornamelijk bezig met service- en onderhoudsbeurten, terwijl in de wintermaanden de focus vooral op restauratie ligt. De meeste klanten rijden in de winter niet met hun auto, zodat deze periode bij uitstek geschikt is voor complexere, langdurige klussen. Maar in het voorjaar willen ze weer graag rijden en bellen dan voor een servicebeurt. Zodoende zijn we in deze tijd van het jaar vooral bezig met kleinere klussen en APK-keuringen.
Alle aspecten van het werken aan auto’s kunnen wij voor u verzorgen, van reparatie, revisie en restauratie tot een aankoopkeuring of taxatie aan toe. Werkzaamheden zoals plaatwerken, spuiten of bekleden en behandelingen zoals verchromen, verzinken of passiveren laten wij uitvoeren door gespecialiseerde bedrijven. Zo kunnen wij onze aandacht richten op datgene waar we goed in zijn: uw auto technisch weer in orde krijgen.
Door een toegewijd team wordt liefdevol en met oog voor detail aan uw auto gewerkt. Daarbij gaat het hoofdzakelijk om auto’s van vóór bouwjaar 2000. Continu aan één auto werken is in de praktijk niet haalbaar, want vaak is het wachten op speciale onderdelen en dan wordt er in de tussentijd verder gewerkt aan een andere auto. Wanneer een klus voor langere tijd onderbroken wordt, wordt de auto onder een beschermhoes weggezet. Hierdoor kan het zijn dat een monteur soms wel met vier of vijf auto’s bezig is.
Onze medewerkers zijn vrijwel allemaal opgeleid in moderne, digitale autotechniek, maar juist bij Italauto hebben zij een leerproces doorlopen waarbij ze kennis en ervaring hebben opgedaan met conventionele maar tegelijkertijd complexe technieken, zoals het afstellen van carburateurs of het werken met een stroboscooplamp bijvoorbeeld.
Bij alles wat we doen luidt onze doelstelling dat u weer plezier aan uw auto beleeft, dat blijft voor ons het allerbelangrijkste.